לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
מהי זכות השימוע?

מהי זכות השימוע?

kreslo 1

פעמים רבות, לאחר חקירה פלילית, חולפת תקופה ארוכה ללא כל אות חיים מהרשות החוקרת, ואז, לפתע פתאום, מתקבל מכתב יידוע לחשוד ולפיו, יתכן שיוגש כתב אישום בתיק. במכתב זה מוזכר 60 א לחוק סדר הדין הפלילי – ובכן, זהו המכתב המבשר על קיומה של זכות השימוע בתיק.

 

מהי זכות השימוע בפלילי?

זכות זו הינה זכות יסוד במשפט הפלילי המאפשרת לחשוד ועורך דינו לעיין בראיות התביעה ולהציג טענות שונות לרשויות התביעה, כאשר המטרה הינה לשכנע את התביעה להימנע מלהגיש כתב אישום. במסגרת זו עשוי עורך הדין להעלות מגוון טענות. לדוגמה, ניתן לטעון כי התיק לא מעורר עניין ציבורי, וכן, אין מספיק ראיות להגשת כתב אישום. גם במקרים בהם לא מתקבלת טענת הסנגור לביטול כתב האישום, עשויה להתקבל טענתו לריכוך כתב האישום; צמצום העובדות המתוארות בו או החלפת סעיפי חיקוק חמורים בסעיפים פחות חמורים.

לשינויים אלו עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת בהמשך ניהול התיק, הן לגבי נקודת המוצא למו”מ עתידי על הסדר טיעון והן לעניין ענישה מופחתת. בטרם השימוע, עורך הדין יבקש מהתביעה את ליבת חומר הראיות על מנת שניתן יהיה להיערך כראוי ולטעון בדבר חולשת הראיות. במסגרת השימוע ניתן גם לייתר את ניהול התיק ולהגיע לכתב אישום ואף לעונש מוסכם. אם אכן כך קורה, הרי שבדיון הראשון מסתיים התיק הפלילי על פי ההסכמות בין הצדדים.

לאור המשמעות הרבה של הצלחת השימוע, אם בביטול כתב האישום, אם בשינויו ואם בהגעה להסדר טיעון, יש צורך להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה אשר יודע להתנהל מול התביעה ואשר קשריו עם גורמי התביעה והפרקליטות יובילו להצלחת השימוע. ניסיונו של עורך הדין הפלילי הוא גורם מכריע בכל הנוגע לסיכוי להימנע מכתב האישום. את השימוע ניתן לערוך בכתב, במשלוח כתב טענות המפרט את הנימוקים להמנע מהגשת כתב אישום, או בעל פה, בפגישה – פנים אל פנים – במשרדי התביעה. בכל מקרה, על עורך הדין ללכת בין הטיפות כאשר מצד אחד, עליו להציג נימוקים בעד לקוחו, ומצד שני, צריך להביא בחשבון כי התביעה עשויה להחליט להגיש כתב אישום ועל כן יש אינטרס שלא לחשוף בפניה את כל קלפים.

שוב, כאן בא לידי ביטוי יתרונו של עורך דין פלילי מנוסה.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content