לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
החזקת סכין שלא כדין

החזקת סכין שלא כדין

תמונה של החזקת סכין שלא כדין

עבירה מסוג החזקת סכין שלא כדין היא עבירה פלילית, אשר מתקיימת בזכות עצמה וללא כל צורך להוכיח שימוש בסכין או כוונת שימוש בו, בכדי לקבוע כי מדובר בדבר עבירה.

הכיצד החזקת סכין, שהוא אביזר החוקי לשימוש ואינו נדרש לרישיון, בדומה לנשק חם, עשויה להוות עבירה? המחוקק קבע באמצעות סעיף 186 לחוק העונשין- תשל”ז 1977, כי החזקת סכין או אגרופן, מחוץ לשטח הבית/המרחב הפרטי, ללא היכולת להוכיח כי ההחזקה באלו התקיימה למטרה כשרה, היא בבחינת עבירה.

מטרת המחוקק הייתה ועודה להגן על הציבור מפני אירועי אלימות ותוקפנות העשויים להתרחש באמצעים הללו, ותוך התייחסות לנסיבות בהן החזקת כלי מן הכלים האמורים היא למטרה כשרה ומוצדקת בחוק.

מהי סכין?

החוק מתייחס לסכין ככלי בעל להב אשר ניתן באמצעותו לדקור או לחתוך. תחת הגדרה זו עשויים לעמוד גם כלים אחרים דוגמת: מספריים חדים, פותחן בקבוקים משונן, מברג או כלי עבודה אחר. כל אלו ניתנים להחזקה כאשר מתקיימת עילה סבירה להחזקה בהם, דוגמת בעל מקצוע הנושא מברג כחלק מכלי עבודתו, משנע העושה שימוש במספריים לצורך פתיחת מארזים וכדומה.

בעניין זה חוק החזקת סכין שלא כדין מחריג אחזקת אולר, המוגדר כסכין בעלת להב קטן מ-10 ס”מ, ומתקפל לכדי מארז סגור. כלי מסוג אולר מורשה להחזקה, מלבד במקומות המוגדרים בחוק.

עוד שירותים שאנו מספקים:

חוק האזנת סתר

עבירות איומים>>

החזקת סכין שלא כדין מה החוק אומר?

החוק מתייחס אל החזקת סכין או אגרופן שלא כחוק, כאשר אגרופן הוא כלי נשק קר, עשוי מיסוד מתכתי ומתלבש על כף היד כאשר אלמנטים מברזל יצוק בולטים מעבר למפרקי האצבעות, ומטרתו להעצים את החבטה/מכה אשר תינתן באמצעותו.

בעוד שהגנת עבירת החזקת סכין שלא כדין עשויה להיתמך בטענת שימוש חוקי ופונקציונלי בסכין שלא למטרת ביצוע עבירת אלימות ופגיעה, החזקת אגרופן תתקשה להיתמך בטענה האמורה בשל אופיו ככלי לחימה ונשק קר.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

החזקת סכין או אגרופן שלא כחוק- טענת הגנה עצמית

חשוד בעבירת החזקת סכין שלא כדין למעשה נושא בחובת ההוכחה לכוונת השימוש בה, ובעיקר להוכחת אי כוונת שימוש לצורך ביצוע אירוע אלימות או פגיעה. אחת הטענות המובאות לעתים בפני בית המשפט היא טענה להחזקה בכלי האמור לצורך הגנה עצמית.

חשוב לדעת כי טענה זו, גם אם יש בה ממש, אינה נתמכת כטענה עצמאית ומחייבת את הטוען בהוכחת קיומה של סכנה אשר מצדיקה את החשש והצורך באמצעי להגנה עצמית.

כפי שניתן ללמוד מלשון החוק ומן הפסיקה, עבירת החזקת סכין שלא כדין היא עבירה אשר נתונה לפרשנות, כאשר החזקה בסכין בלבד, ללא כוונה או ביצוע דבר עבירה נוסף, עשויה לקבל את רשות המחוקק, במידה והחשוד בעבירה ידע להציג מאזן הסתברות המצביע על כוונת שימוש לגיטימית, בהתאם לעיסוקו/אורח חייו/פעולותיו.

לסיכום

מעצר של חשוד אשר נמצא בחזקתו סכין או אגרופן, מצריך בדיקה ובחינה של נסיבות המעצר ומטרתו מלכתחילה, כמו גם היערכות לחקירה ולקו הגנה שיהפוך את ההחזקה עצמה מדבר עבירה לפעולה חוקית.

משרד עורך הדין פלילי יעקב שקלאר עומד לרשות חשודים ונאשמים, בכלל עבירות הדין הפלילי ותוך היכרות מעמיקה עם לשון החוק, הפרשנות לו והפסיקה התומכת, כאבני יסוד למיצוי זכויות לקוחותיו והגנה עליהם. “המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי והאמור בו נועד לשמש כמידע ושירות לציבור”…

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content