לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
חוק האזנת סתר

תמונה של עבירת האזנת סתר

חוק האזנת סתר מה הוא אומר? המונח האזנת סתר נוגע למעשה בארבע עבירות שונות, כולן תחת הדין הפלילי, ומתייחסות הן לעצם הכוונה לביצוע העבירה, הן לביצוע עבירת האזנת סתר והן למטרות העבירה וההאזנה.

עבירת האזנת סתר על פי חוק האזנת סתר תשל”ט 1979:

עבירת האזנת סתר מוגדרת בחוק כהאזנה, קליטה, או הקלטה של שיחה, ללא הסכמת מי מן הצדדים השותפים לשיחה, וכאשר המאזין/מקליט אינו מהווה צד בשיחה.

בבחינת עבירות האזנות סתר ישנו מקום לאופן ההאזנה, כאשר האזנה מכוונת באמצעות שימוש במכשיר תקשורת/הקלטה/האזנה יעיד על כוונה לביצוע עבירה, ואילו האזנה אקראית לשיח מכורח נסיבות ומיקום עשויה להיחשב כשמיעה אקראית של שיח שהתקיים ברשות רבים, ללא כוונת עבירה.

חוק האזנת סתר – סוגי עבירות

חוק האזנת סתר מגדיר מספר עבירות:

• ביצוע האזנת סתר שלא כדין (סעיף 2א’)- סעיף המייחס דבר עבירה לעצם ביצוע ההאזנה שלא כדין, ללא הסכמה ורשות של השותפים לשיחה.

דין עבירת ביצוע האזנת סתר על פי סעיף זה: 5 שנות מאסר בפועל.

• שימוש בתוצר האזנת סתר שלא כדין (סעיף 2ב’)- עבירה זו מתייחסת לאופן השימוש שנעשה במידע אשר הושג שלא כחוק, בין אם באמצעות מסירת המידע לאדם אחר שאינו בר סמכא לקבלו, ובין אם באמצעות שימוש אישי של המאזין במידע לתועלתו שלו, לביצוע פעולות במסגרת חוקית ובין אם לאו.

כתבות נוספות:

מחיקת רישום משטרתי>>

עורך דין עבירות מין>>

דין עבירת שימוש במידע שהושג באמצעות האזנות סתר: 5 שנות מאסר בפועל.

• הצבת/התקנה של מכשיר לצורך האזנת סתר (סעיף 2ג’)- עבירה הבוחנת כוונה להאזנת סתר באמצעות פעולה יזומה של החשוד בה, כאשר עצם הצבת המכשיר היא בבחינת עבירה, ללא חובת הוכחה שהתקיימה האזנה בפועל ו/או שימוש במידע.

דין עבירת התקנת מכשיר האזנה שלא כחוק: 5 שנות מאסר בפועל.

• האזנה למטרת ביצוע עבירה או גרימת נזק (סעיף 3)- עבירה זו מתייחסת להאזנה או הקלטה, גם כאשר זו נעשתה בהסכמת מי מן הצדדים השותפים לשיחה, כאשר מטרת ההאזנה/תיעוד השיחה היא גרימת נזק מכוון, ביצוע דבר עבירה, חשיפת מידע אשר מצוי בבחינת צנעת האישות במסגרת יחסים בין בני זוג.

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

חוק האזנת סתר התמודדות עם חשד/אישום להאזנת סתר

בשונה מעבירות רבות בדין הפלילי אשר מזוהות עם אוכלוסייה עבריינית, חשד לביצוע עבירות מסוג האזנות סתר עשויות להיות מופנות גם כלפי אזרחים מן השורה, ללא רקע פלילי ואף ללא כוונת זדון וחתירה לביצוע דבר עבירה.

נסיבות החיים מזמנות לעתים מעורבות בסכסוכים מורכבים, דוגמת הליכי גירושין, סכסוכים עסקיים ואחרים, המביאים אדם לנסות ולגייס מידע אודות התנהלות הצד השני, במטרה להגן על זכויותיו ולשמור על האינטרסים הלגיטימיים שלו עצמו, בין אם במישרין ובאופן עצמאי ובין אם באמצעות חוקר פרטי.

לצד הגדרות החוק שנועד לשמר את עיקרון הפרטיות לה זכאי כל אזרח, מכיר החוק גם בנסיבות מקלות ובסיטואציות שונות דוגמת האזנות שאינן טעונות היתר, כמו גם פרשנות הנוגעת לזכותו של אדם להציב מכשיר הקלטה והאזנה בשטחו הפרטי.

לסיכום:

חוק האזנת סתר מה זה אומר? ואיך לשמור על חקירה הוגנת. על מנת להבטיח חקירה הוגנת, מיצוי זכויות מלא של החשוד ובחינת נסיבות המקרה, בכל קיום של חשד ו/או זימון לחקירה הנוגעת לעבירה מסוג זה, מומלץ לפנות לייעוץ ולליווי מטעם עורך דין מומחה בתחום הפלילי ובדגש על  עבירות האזנות סתר לסוגיהן.

עורך הדין יעקב שקלאר מציג ניסיון רב שנים, מיומנות ומקצועיות בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות האזנות סתר, במעמד חקירה משטרתית, אל מול גורמי קבלת ההחלטות ובמעמד בית המשפט. “המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי והאמור בו נועד לשמש כמידע ושירות לציבור”…

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.