לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה

תמונה של קבלת דבר במרמה

סעיף 415 לחוק העונשין עוסק בעבירת קבלת דבר במרמה, עבירה מסוג עוון, אשר טומנת בחובה עונש מאסר לתקופה בת 3 שנים. החוק מרחיב את ההתייחסות וקובע גם החמרה של העבירה, באמצעות הגדרת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות- עבירה אשר הענישה בגינה עשויה להגיע לכדי 5 שנות מאסר.

מהי עבירת קבלת דבר במרמה

הסעיף לחוק נשען על ההגנה על ערך חופש הבחירה, ולמעשה בוחן את נסיבות המקרה וההחלטה האם מדובר בעבירה, באמצעות תבחיני פגיעה ברצונו החופשי של נפגע העבירה כביכול, ובשאלה האם הדבר אשר ניתן על ידו (חומרי או אחר) לחשוד בעבירה, ניתן ברצון חופשי ובמחשבה תחילה, ותוך מודעות לכלל הנסיבות, או בשל הטיית דעת מכוונת ושקרית.

חשד לעבירת קבלת דבר במרמה

אדם העומד אל מול חשד או אישום בעבירה זו, עשוי להיות מעורב במקרה אישי או בהתנהלות עסקית, במסגרתה זכה לקבלת מוצר/חפץ, שירות, מידע, כסף או כל גבר אחר, כאשר אין עוררין על העובדה שזה ניתן בהסכמה. בשונה מעבירת גניבה המתייחסת לשליחת יד בהיחבא, קבלת דבר במרמה היא עבירה שעוסקת בכנות, בכוונות ובהשפעה על נפגע העבירה לטענתו.

חשוב לזכור: במדינת ישראל כל אדם הוא זכאי בטרם הוכחה אשמתו, וחובת ההוכחה חלה על המאשים או מי מטעמו, כאשר החשוד בעבירה ואף אם הגיע לכדי מעמד נאשם, אינו זה שמחויב להניח את חפותו, שכן חפות זו היא זכות היסוד שלו, ככל שלא הוכח אחרת.

עוד שירותים:

בדיקת תיק במשטרה כל המידע >>  | ערר על סגירת תיק חקירה >> 

להוכיח את קיומה של העבירה

במטרה להוכיח את קיומה של עבירה כזאת, ובוודאי להרחיק לכדי קביעת נסיבות מחמירות, על רשויות החוק לפרק את האירוע לגורמים, ולהוכיח את קיומה של העבירה האמורה בכל אחד מן הגורמים הללו:

  1. קבלה- חובת הוכחת קבלה של הנאשם, באופן מודע ויזום, בדבר הניתן לו ונועד לשרת את מטרותיו, ו/או להנאתו, ו/או לתועלתו. דבר עשוי להיות מטלטלין, מקרקעין, זכויות וטובות הנאה.
  2. מרמה- הוכחת המרמה תעסוק בהוכחת אמירת דבר שקר, או העברת מסר שאינו אמת בכל דרך שהיא (בעל פה, בכתב, באמצעות צד שלישי), במטרה להטות את דעתו של הצד שמנגד. עצם אמירת דבר השקר לבדה אינה מספיקה במטרה להוכיח טענת מרמה, וחובת ההוכחה דורשת גם שאותו מסר שאינו בבחינת דבר אמת, היה הגורם המשפיע והמכריע בהחלטה על פעולתו של נפגע העבירה כביכול, וכן שלאחר שמתן הדבר במרמה הביאה לפגיעה בו, עצם היותו חסר את הדבר, או בעת הפקעת זכויותיו.
  3. הקשר- חובת הוכחת נוספת החלה על הגורם המאשים, היא יצירת הקשר בין אותה מרמה לקבלת הדבר, כאשר זו תבחן את יכולתו של החשוד/נאשם לקבל לידיו את אותו “דבר” באמצעות דרכים אחרות, כמו גם את חוזקת הטענה כי אותו דבר לא היה ניתן בנסיבות של מודעות מלאה לאמת.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

שיקולים נוספים

עבירת קבלת דבר במרמה היא עבירה מורכבת להוכחה, ומותירה מקום רב לשיקול הדעת של הגורמים המשפטיים, החל מגורמי החקירה, ההחלטה על כתב אישום ומערכת המשפט. לעבירה זו עשויות להתלוות עבירות נלוות דוגמת: התחזות, זיוף מסמכים, תחבולה ואחרות.

עבירת מרמה בנסיבות מחמירות תוגדר במקרים בהם היקף הנזק שנגרם הוא גבוה, העבירה בוצעה באמצעות מספר רב של אירועים ונסיבות, העבירה בוצעה במסגרת ניצול סמכות ו/או עבודה מקצועית, נמצא כי העבירה בוצעה תוך תכנון מוקדם, כוונה ומודעות מבעוד מועד.

עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר וצוות משרדו, מספקים ייעוץ, ליווי וייצוג אל מול רשויות החוק, החל משלב החקירה וכלה בבית המשפט, תוך הגנה מלאה על האינטרסים והזכויות של מיוצגי המשרד, וחתירה לסיום הליכים בשלבים מוקדמים תוך הימנעות מכתב האישום וממעמד המשפט, ככל שניתן.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content