לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
תלונת שווא
תמונה של תלונת שווא במשטרה

תלונת שווא היא תלונה אשר הוגשה כנגד אדם, בתואנה לביצוע עבירה על ידו, באופן שקרי ומודע, ובמטרה לפגוע באותו אדם, ו/או לקדם אינטרס אישי בעבור המתלונן או מי מטעמו. בעוד שהחוק בא להגן על אזרחים מפני כל פגיעה ועבירה, החל מעבירות כלכליות, הונאות וגניבה וכלה בעבירות אלימות, הטרדה, פגיעה מינית ואחרות, החוק גם מכיר בפגיעה המהותית בחיי אדם העומד כנגד תלונת שווא.

במטרה למנוע הגשת תלונת שווא וניצול לרעה של מערכת אכיפת החוק, נקבע בחוק העונשין סעיפים 240 ו-243 איסור בדבר עדות עדויות סותרות ומסירת מידע כוזב למשטרה ולרשויות החוק. עוד נקבע במסגרת חוק העונשין כי  אדם אשר ימצא שהגיש תלונה שקרית, במטרה להטעות את המשטרה, עבר עבירה פלילית אשר עונשה בין שלוש לחמש שנות מאסר בפועל.

נסיבות להגשת תלונת שווא

הגשת תלונת שווא אינה מוצדקת ומהווה עבירה בכל מקרה ונסיבות. תלונות כאלה מוכרות ונפוצות במספר סיטואציות:

סכסוכי משפחה וגירושין- תלונות שווא על אלימות במשפחה נפוצות בסכסוכי גירושין, מוגשות בעיקרן על ידי נשים כנגד גברים, טוענות לביצוע מעשי אלימות כנגד האישה עצמה או כנגד ילדים משותפים, ומיועדות לשרת אינטרס אישי, לקבלת יתרון בניהול דיוני משמורת, פגיעה והרחקה של הנילון ונקמנות.

אלימות במשפחה

תלונת שווא על אלימות במשפחה הן בעלות השפעה מזיקה ומכרעת, ואינן פוגעות רק בנילון עצמו, כי אם גם מהוות פגיעה בילדים משותפים כאשר זו יוצרת הרחקה של הילדים מאביהם, חושפת אותם למראה ולידיעה של אב עצור תחת סורג ובריח ולא נוכח, ופוגעת ביכולתו להתפרנס ולתמוך בהם.

תלונת שווא על פגיעה מינית- כלי מזיק ופסול הקיים אף הוא, הוא ניצול של המערכת לטובת הטלת כתם על אדם, והפנית טענה כנגדו בנוגע לביצוע עבירת מין, החל מהטרדה מינית ועד לאונס. תלונות מסוג זה נרשמו במערכות יחסים בין מעביד לעובדות ויחסי מרות, במסגרת יחסים בינאישיים שלא התקדמו לשביעות רצון מי מן הצדדים ואחרות. תלונות שווא כאלו, מלבד המורכבות הקיימת בבירור שלהן והכתם המהותי המוטל על אדם, פוגעות פגיעה קשה גם ביכולת המערכת להגן על המתלוננים תלונות אמת.

תלונת שווא אודות גניבה/עבירה במקום העבודה- כדרך לפתרון סכסוכים עסקיים, במעמד שותפויות, יחסי מסחר וגומלין, יחסי עובד מעביד ואחרים, יש מי שיבחרו להגיש תלונת שווא שקית אודות גניבה, מעילה, הונאה או עבירה אחרת, במטרה לפגוע בנילון, להרחיקו ו/או להשיג יתרון בניהול הסכסוך מולו.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

עוד שירותים שאנו מספקים:

עורך דין מעצרים >>  | חקירה פלילית >> 

כיצד ניצן להתמודד עם תלונת שווא

כאשר אדם עומד אל מול תלונת שווא, הוא עומד בפני פגיעה אפשרית בחופש האישי שלו, במערכות היחסים האישיות שלו, בפרנסתו ובחוסנו הכלכלי. ההתמודדות עם תלונת שווא מחייבת ליווי מקצועי של עורך דין מומחה בתחום ותיעשה במספר מישורים נפרדים או במקביל:

  • הוכחת חפות- הכחשת התלונה, הצגת האינטרס של הצד שמנגד וניצול כלל הנסיבות הקיימות וההוכחות לאי ביצוע העבירה התלויה כנגד הנילון. חשוב לציין כי הגשת תלונה כנגד אדם בגין ביצוע עבירה מחייבת את מגיש התלונה והמערכת בחובת ההוכחה, ולא הנילון הוא שנדרש להוכיח את חפותו. יחד עם זאת, ובעיקר כאשר התלונה נוגעת לעבירות אלימות במשפחה ולעבירות מין אשר התקיימו לכאורה בדלתיים סגורות, על הנילון להעמיד כל מידע, גורם ונסיבות מסייעות להוכחת חפותו במהירות, ולמניעת הליך בירור ארוך במהלכו יוטלו מגבלות רבות על החופש האישי שלו, על יכולתו לעבוד ועל המוניטין האישי שלו.

לסיכום

  • תביעת נגד- הגשת תביעת נגד היא כלי המשדר ביטחון בחפות, כמו גם מאיים על הצד השני ומעביר אותו ממצב של תוקף שלא לצורך למעמד מתגונן.
  • תביעת פיצויים ונזיקין- עם הוכחת דבר הגשת תלונת שווא כנגדו, עומדת לזכות הנילון הזכות לתבוע פיצויים בהתאם לאופי הפגיעה בו, במוניטין האישי, אובדן ימי עבודה, הוצאות שנדרשו ממנו ואף עוגמת נפש ממשית.

עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר מלווה ומייצג לקוחות רבים אשר עמדו בפני תלונת שווא, תוך חתירה לחקר האמת, ניקוי שמם הטוב, הסרת כל מגבלה ורישום כנגדם ואף מיצוי זכויות וקבלת פיצוי הולם כחוק. “המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי והאמור בו נועד לשמש כמידע ושירות לציבור”…

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content