לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
ערר על סגירת תיק חקירה

ערר על סגירת תיק חקירה

תמונה של ערר על סגירת תיק חקירה

הגשת ערר על סגירת תיק חקירה היא פעולה העומדת לזכות נפגעי עבירה, בנסיבות בהן הם חשים כי לא זכו להליך הוגן ולצדק, תוך אי מיצוי הדין כנגד החשוד בדבר עבירה.

הליך הגשת ערר על סגירת תיק חקירה הוא למעשה הליך רשמי המצוי במסגרת זכויות נפגעי עבירה. חלק מזכויותיהם של נפגעי עבירה נוגעים בזכות לקבלת מידע, ולעדכון מרשויות החוק בכל הנוגע להתקדמות הטיפול בתיק- ובהליך התלוי כנגד החשוד בביצוע עבירה כנגדם. מדובר בסוגיה משפטית מעט סבוכה, שכן סמכות התביעה בגין ביצוע עבירה פלילית במדינת ישראל עומד בידי רשויות החוק: משטרת ישראל והפרקליטות, ונפגע העבירה הוא המתלונן בתיק, לעתים במעמד עד, אולם אינו בר סמכא בקבלת ההחלטות בנוגע להליך הפלילי כלפי החשוד.

בשל המורכבות האמורה, נקבעו זכויות נפגעי עבירה, בניהן קבלת המידע אודות מעמד התיק וההחלטות, זכות לייצוג נפגעי עבירה וכן זכות ערר על קבלת ההחלטות, בניהן ערר על סגירת תיק חקירה.

מה משמעות ערר על סגירת תיק חקירה וכלפי מי הוא מופנה

ערר על סגירת תיק חקירה – סגירת תיק חקירה יכולה להתקיים בשני מועדים:

  • החלטה שלא להמשיך בהליך חקירה לאחר קבלת התלונה מנפגע העבירה, מיד או לאחר חקירה בסיסית בלבד. במקרה זה ההחלטה תירשם כהחלטה לאי פתיחת חקירה בנושא בצירוף סיבת ההחלטה.
  • החלטה על סגירת תיק החקירה ללא הגשת כתב אישום- לאחר מיצוי הליכי החקירה ותוך ציון סיבה מן הסיבות הקבועות בחוק לעניין זה (חוסר בראיות, חוסר אשמה, חוסר עניין לציבור).

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

עוד כתבות בנושא:

ההחלטה בשני המקרים

בשני המקרים ההחלטה מחייבת את המשטרה ביידוע קורבן העבירה בכתב ותוך ציון סיבת ההחלטה, בעבירות מסוג עבירות אלימות או עבירות מין.

לזכות נפגע העבירה עומדת זכות הגשת ערר על סגירת תיק החקירה בכל אחד מן המצבים הללו, כאשר ישנה חשיבות לאופן הגשת הערר תוך תקיפת סיבת הסגירה בכלים משפטיים הפוגעים בתוקף ההחלטה.

הערעור יוגש לגורמי אכיפת החוק אשר קיבלו את ההחלטה לסגירת התיק, לרבות סעיפי הערר והסייגים להחלטה, אולם גורמים אלו לא יורשו לדון בבקשת הערר או לקבל החלטה בעניינה, כי אם להוסיף לבקשה זו את חוות דעתם המנומקת, ולהעביר את הטיפול בערעור לגורם בכיר מהם.

פרק הזמן הניתן להגשת ערעור

הגשת ערר על סגירת תיק חקירה ניתנת לתקופה בת 60 יום מקבלת ההודעה.

ניתן להגיש בקשת הארכה למועד זה במסגרת 60 הימים המותרים בחוק.

בסיס הבקשה לערעור

בקשת ערר על סגירת יק חקירה נשענת על עילת הסגירה, ולמעשה מטילה בה ספק. אין מדובר בבקשה כללית לשקול את ההחלטה מחדש, אם כי בערעור הדורש התייחסות מקצועית ותוקף את ההחלטה בכלים משפטיים ותוך שימוש בלשון החוק והפסיקה.

לצורך דוגמא, ערעור על סגירת תיק בשל מחסור בראיות, יעמיד את חומרי החקירה תוך הצבעה על תשתית ראייתית מספקת להמשך חקירה ולחתירה לכתב אישום.

משרד עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר עוסק בייצוג נפגעי עבירה, שימור זכויותיהם והגשת הליכי ערר על סגירת תיק פלילי והחלטות אחרות, במטרה לסייע ללקוחותיו לזכות בדין צדק. “המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי והאמור בו נועד לשמש כמידע ושירות לציבור”…

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content