לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
הונאה בכרטיס אשראי

הונאה בכרטיס אשראי

תמונה של הונאה בכרטיס אשראי

היקף השימוש בכרטיסי האשראי עלה בעשרות אחוזים במהלך השנים האחרונות, הן בשל עליית היקף המסחר המקוון, והן בשל עדכוני חקיקה אשר נועדו לצמצם עבירות מיסוי ועבירות הלבנת הון, המגבילים את אפשרויות השימוש בכסף מזומן.

התשלום בכרטיס אשראי, במישרין או בעקיפין, מהווה את תצורת התשלום הבולטת כיום בשוק, ולצד יתרונותיה היא טומנת בחובה גם סיכונים והונאות בהיקף לא מבוטל, אליהן מתייחס המחוקק באמצעות חוק כרטיסי החיוב.

החוק בא להגדיר מהם כרטיסי החיוב המותרים לשימוש במשק, קובע את גבולות האחריות של חברות האשראי, בתי העסק והצרכן, פועל להגנת הצרכן מפני הונאות, ומגדיר נסיבות להגדרת עבירת הונאה בכרטיס אשראי.

הונאה בכרטיס אשראי- סוגי עבירות

לצד עליית היקף השימוש בכרטיסי אשראי בקרב הציבור, חלה גם עליה בהיקף מקרי הונאה בכרטיס אשראי. המחוקק רואה בחומרה עבירות מסוג זה, ומכיר בנזקים הכבדים שסופגות חברות האשראי, בתי העסק וחברות הביטוח כתוצאה ממתן החזרים ללקוחות שכרטיסם חויב שלא על ידם/בהסכמתם, העמדת כלים ואמצעים לחקירת הונאות, פגיעה תדמיתית ועוד.

עבירת הונאה בכרטיס אשראי תוגדר בכל אחד מן המקרים הבאים:

  1. גניבת כרטיס אשראי.
  2. מציאת כרטיס אשראי, אחזקה ושימוש בו.
  3. העתקת נתוני כרטיס אשראי, באמצעות הצבת מצלמות מעל מכשירי כספומט, האזנה לשיחות בעליו, העתקת פרטי הפס המגנטי, איתור נתוני הכרטיס באמצעות פרצות אבטחה ברשת.
  4. שימוש בכרטיס אשראי של אדם אחר לצורך רכישה ברשת/רכישה טלפונית.
  5. אחזקת ציוד המיועד להנפקת כרטיסי אשראי מזויפים או להעתקת כרטיסים.

כפי שניתן ללמוד מסעיפי החוק המצביעים על קיום דבר עבירת הונאה בכרטיס אשראי, הוכחת קיום עבירה זו אינה מתייחסת רק לביצוע הונאה ושימוש בפועל, ועצם האחזקה בכרטיס אשראי שלא על שם החשוד ושלא ברשות בעליו, עשויה להעיד על כוונה לביצוע הונאה בכרטיס אשראי ולהביא לכדי הרשעה.

עוד שירותים שאנו מספקים:

בדיקת תיק במשטרה >>  | החזקת סכין שלא כדין >> 

המחוקק קבע

המחוקק קובע ענישה הנעה בין שלוש שנות מאסר למקרים של הרשה בעבירת הונאה בכרטיס אשראי, ומרחיב את הענישה לעד 5 שנות מאסר, במקרים של הונאה בנסיבות מחמירות.

בעוד שהחוק המחמיר בא להגן על הציבור מפני פגיעה ומשמעויות כלכליות מרחיקות לכת, חשדות ואישומים בעבירה מסוג זה עשויים להתעורר לעתים כתוצאה מאי הבנה ומנסיבות מורכבות, מה שמצריך כניסה לעובי הקורה, ליווי משפטי באמצעות עורך דין פלילי מנוסה ושימוש בעיקרון הבסיס המנחה בעבירות מסוג זה:

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

ביצוע הונאה

עבירת הונאה בכרטיס אשראי היא עבירה התנהגותית אשר מבוצעת בצורה מוכוונת ומודעת, ומתוך כוונה לביצוע הונאה.

הווה אומר: למרות סעיפי החוק הברורים, עצם האחזקה בכרטיס אשראי גנוב/מזויף, או אף השימוש בו, אימה עומדת בזכות עצמה כתבחין לחובת ההוכחה, ועל הגורם המאשים חלה החובה להוכיח כי פעולה זו בוצעה מדעת ומתוך כוונה להונאה.

חדרי החקירה ואולמות המשפט ידעו לא מעט מקרים בהם אדם המצוי בזוגיות מעורערת ואף בהליכי גירושין, הפנה אצבע מאשימה כלפי בן/בת זוגו בטענה להונאה בכרטיס אשראי, בעוד שהשימוש בכרטיס נעשה בהסכמה או כחלק מהתנהלות קיימת ומוכרת בין השניים,

לסיכום

אירועים בהם מעסיק האשים עובד בשימוש בכרטיס אשראי, כאשר זה ניתן לו לצורך ביצוע רכישות כאלה ואחרות, והתלונה הובהרה ככלי לקבלת יתרון בסכסוכי עבודה,

כמו גם מקרים בהם החשוד אכן חצה את הקווים ופעל לגניבה או זיוף כרטיס אשראי, אולם החלטתו המודעת הייתה לעצור ולהימנע מן השימוש בפועל.

חשוב לזכור כי בכל מקרה בו עולה חשד לעבירה פלילית, ובוודאי עבירות הונאה, נכון להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום, עוד בטרם הגעה לחקירה ראשונית.

עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר מלווה חשודים ונאשמים במגוון סוגי הליכים בתחום הפלילי, להגנה מלאה על זכויותיהם, על החופש האישי ועל שמם הטוב, באמצעות ליווי אישי, מקצועיות וכלים שנצברו לאורך שנות ניסיון רבות.

 

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content