לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
הקצין שעומד לדין רק כדי להחזיר את השד לבקבוק

הקצין שעומד לדין רק כדי להחזיר את השד לבקבוק

 דין פלילי יעקב שקלאר
עו”ד יעקב שקלאר, “סנגור בנשמה”, על הזכות להגנה עצמית של השוטר אשר ירה בסלומון טקה, והגישה האפולוגטית החורגת של מח”ש והפרקליטות
“הפיכת מכוניות, שרפת צמיגים, יידוי אבנים לעבר שוטרים, וביטויי אלימות, לא אמורים ליצור מציאות משפטית”

מה קרה שם, שגרם לדליקה פיזית וייצרית בכל המדינה, והייתכן שקצין המשטרה עומד לדין רק כדי להחזיר את השדים לבקבוק?

העמדה לדין כרוכה בשיקולים מקצועיים וראייתיים, שכולנו אמורים לסמוך על הפרקליטות שתעשה אותם ללא הטיה, ללא השפעות חיצוניות, לבטח לא לחצים, איומים וחששות מדעת קהל. כך למשל, בתיקי נתניהו בכל נאום, מסביר היועץ וכן אנשי צוותו, ככל שהם מתראיינים בנושא, ששיקוליהם מנותקים לחלוטין מהפגנות, מדעת הקהל וכי הם נצמדים לראיות ולסעיפי החיקוק, ודינו של כל נאשם להישפט באובייקטיביות מלאה.

למקרא כתב החשדות בעניינו של קצין המשטרה אשר חשוד בגרימת מותו של סלומון טקה ז”ל, חוששני כי הפרעות האלימות שלאחר הריגתו, והלחצים שהופנו כלפי גורמי החקירה, כלפי מח”ש וכלפי הפרקליטות, גרמו לחריגה מאותם שיקולים מקצועיים גרידא. מהנתונים והעובדות אשר פורסמו באתר הפרקליטות, עולה נימה של התנצלות כלפי העדה האתיופית, כאילו ועל הפרקליטות להפיס את דעת העדה בהעמדה לדין, אף שאין אחריות פלילית.

לאחר שקראנו את כתב החשדות עצמו, שהינו בסיס לכתב אישום לפני שימוע, השתכנענו שאין מקום להעמדה לדין, והקצין פעל בזהירות המתחייבת, אף יותר מהנדרש מקצין משטרה במילוי תפקידו, כאשר הוא עומד אל מול סכנה ברורה ומיידית לשלמות גופו ו/או של צדדים שלישיים.

שירותים נוספים שתמצאו אצלנו

עורך דין מעצרים מקצועי>>

עורך דין אזרחי מומלץ>>

האירוע שאליו נגרר הקצין

האירוע שאליו נגרר קצין המשטרה בעל כורחו, היה למעשה אירוע של סחיטה באיומים או אף שוד של ילד בן 13, אשר נשדד מכספו, דבר שדווח לקצין המשטרה בזמן אמת. הוא מצידו התערב לטובת הילד וניסה, תוך שהוא מזדהה כאיש משטרה, להחזיר לאותו ילד את כספו. שאז צץ משום מקום המנוח, שהיה כבן 19 בעת האירוע, ושאל את השוטר לזהותו ולפשר מעשיו. לאחר שהשוטר הזדהה שוב כאיש משטרה והציג את התעודה המשטרתית, אמר טקה כי התעודה מזויפת, ואז החלו הנערים וטקה להקניט את השוטר ולקלל אותו. טקה פנה לשוטר ואמר שלא מדובר באקדח אמיתי. זה היה המקום שבו מצופה מאיש משטרה לעצור את כל הנוכחים ולהוביל אותם לחקירת משטרה בעוון שוד, או סחיטה באיומים בתוספת סעיף של הכשלת שוטר. אלא שקצין המשטרה, במקום לעצור את כולם, הלך מהמקום והנערים רדפו אחריו תוך קללות והקנטות. למעשה, חברי הכנופייה החלו לרדוף אחרי השוטר שברח מהם, עד שלנוכח הסכנה, אף התקשר למוקד 100 וביקש להזמין תגבורת.

סולומון טקה (צילום: רשתות חברתיות)

עד כאן מדובר בשוטר פחדן, שאינו ממלא את תפקידו כשוטר ואינו שומר על החוק, ונתקל בעדת עבריינים צעירים וטקה בראשם, הבכיר שבהם והבוגר שבהם, שהתערב בעניין לא לו והחליט ביחד עם כנופייתו לפגוע בקצין משטרה חמוש באקדח ומזדהה ככזה.

אלא שבבריחתו הבחין השוטר ברעייתו ובשלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום, והחליט שלא להתקרב אליהם מחשש לשלומם ונכנס לחניה פתוחה של בית סמוך. לו היו העבריינים הצעירים מסתלקים, שמחים בחלקם, בהשפילם קצין משטרה, חוויה שיוכלו לספר לשאר ילדי הרחוב בשכונה, האירוע היה מסתיים בלא כלום. אלא שאז הרימו טקה וחלק מהנערים אבנים, והחלו לידות את האבנים בקצין המשטרה. שתי אבנים פגעו בקצין וגרמו לו לחבלות, אחת מהן גדולה ומשוננת. בתגובה פסע השוטר מהחניה אל עבר מרכז הכביש, שלף את האקדח, דרך אותו, כיוון אותו אל עבר הכנופייה במטרה להרתיע אותם, וצעק לעברם להתרחק אחורה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
ברור הוא שכל אדם סביר במצב זה, לו היה אזרח נורמטיבי, היה הולך מהמקום. אלא שהכנופייה לא התפזרה והמשיכה לידות אבנים לעבר השוטר, לאיים עליו ולהתנהג באופן שמסכן בוודאות את שלום הציבור, אותו, משפחתו – והכל ממרחק של 3-4 מטרים בערך.

השוטר כיוון את אקדחו לאספלט במרכז הכביש, סמוך לשמאלו של טקה ומעט לפניו וירה ירייה אחת. זאת עשה השוטר בלית ברירה. לא בגלל שטקה הוא אתיופי ולא בגלל שהשוטר גזעני, ולא בגלל האפליה בה נוהגת המשטרה בבני העדה האתיופית.

אירועים אלה התרחשו תוך שניות בודדות. כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, מדובר בירי של כדור אחד. הקליע פגע באספלט ובעקבות הפגיעה באספלט התפצל וליבתו ניתזה היישר מהאספלט אל בית השחי של טקה, חדרה אל גופו וגרמה לפגיעה בעורק ראשי. טקה החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר מספר מטרים התמוטט בעודו מדמם, ומאוחר יותר נפטר מהפצע

מדובר באירוע נדיר מסוגו ומתחייב מנסיבותיו. נדיר, אמרנו, כיוון שהסיכוי שיקרה כדבר הזה דורש צירוף מקרים יוצא דופן. מתחייב, אמרנו, כיוון שלפי פסק הדין בעניין ניר סומך בבית המשפט העליון, מותר היה לשוטר לירות לא רק לשם הרתעה אלא אף בגופו של טקה, ואף נדרש היה לעשות כפי שעשה, במסגרת חובתו וזכותו להגנה עצמית.

להבדיל מניר סומך, שכזכור זוכה לאחר שירה בראשו של המאהב של אשתו ממרחק של מטר וחצי במטרה לגרום למותו, אך ורק בתגובה לכך שהמאהב הניף לעברו מוט ברזל, הרי שכאן האירוע המסוכן הינו חמור שבעתיים. מדובר בכנופייה, אשר לא רק הניפה כלי משחית לעברו של השוטר, אלא אף פגעה בו הלכה למעשה, כאשר הוא ובני משפחתו נמצאים בסיכון חמור, לאור איומים מובהקים של בני הכנופייה.

יתרה מזאת, האינטרס שעמד בבסיס הזיכוי של ניר סומך היה אינטרס פרטי, זאת בעוד שבמקרה קצין המשטרה שבפנינו, הרי שקמה לו גם הגנת צידוק, שכן היה שוטר אשר התערב במניעת ביצוע עבירה, בכובעו כשוטר, וחלה עליו הגנה כפולה מקל וחומר.

לא זו אף זו, אם זוכה ניר סומך לאחר שירה שלוש יריות במנוח, אחת בגוף שלא עצרה אותו ועוד שתיים קטלניות, בכוונה להורגו, הרי שקצין המשטרה במקרה שלפנינו כלל לא כיוון אל עבר גופו של טקה, אלא ירה לצד במטרה להרתיעו, לאחר שהוא וחברי הכנופייה סירבו לפנות את המקום והמשיכו לידות אבנים ולאיים ולסכן אותו ואת בני משפחתו. הטענה כלפי קצין המשטרה היא אך ורק בנוגע לאפשרות תאורטית, כך לפי כתב החשדות, שיכל לירות באוויר ולא לעבר האספלט. אלא שבכך נדרש קצין המשטרה לחובת זהירות מוגזמת לחלוטין, אל מול מצב הלחץ והמצוקה שנקלע אליו שלא ברצונו.

מיד לאחר מותו של טקה פרצו פרעות בכל רחבי ישראל על רקע תחושת קיפוח של בני העדה האתיופית. אין זה המקום לדון את בני העדה לכף חובה לנוכח תחושה זו, אשר מעוגנת היטב במציאות החיים במדינה. אלא שפרעות, הפיכת מכוניות, שרפת צמיגים, יידוי אבנים לעבר שוטרים, וכלל ביטויי אלימות, לא אמורים ליצור מציאות משפטית שאיננה, וגישה אפולוגטית הינה גישה החורגת מחובת גופי החקירה לחקור באופן אובייקטיבי ומקצועי ומחובת התביעה להעמיד לדין על סמך ראיות שנאספו תוך ניתוח משפטי קר רוח.

דומה כי ההתנצלות המובאת כלשונה מאתר הפרקליטות מדברת בעד עצמה: “אנו מביעים צער עמוק על מותו של סלומון טקה ז”ל ומשתתפים בצער המשפחה”. צער המשפחה, בכבוד הראוי, ומבלי למעט בו ולו במעט, אינו שיקול להעמדה לדין של קצין המשטרה. אני סבור שלאחר השימוע לא יוגש כתב אישום כנגד קצין המשטרה ואם יוגש על פי המפורט בכתב החשדות בשלב זה, ולא תתגלינה ראיות נוספות מרשיעות, אני צופה כי קצין המשטרה יזוכה מכל אשמה – וייקבע כי פעל כדין. להתייעצות עם עו״ד פלילי שקלאר להתייעצות.

נחכה ונראה.

תוכן מקורי: https://posta.co.il/article/45345435-6/

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content