לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
פיצוי כספי לנפגעות תקיפה מינית ונפגעי עבירה

פיצוי כספי לנפגעות תקיפה מינית ונפגעי עבירה

img

עו״ד יעקב שקלאר, פליליסט ידוע ומוכר שמייצג גם נפגעות תקיפה מינית ונפגעי עבירות פליליות, מסביר על התפתחות והתקדמות תחום התביעות הנזיקיות וסכומי הפיצויים שנפסקים.

כסף לא יקל על הכאב הפיזי והנפשי, אך הוא בהחלט יעזור לשיקום. מה הן האפשרויות העומדות בפני נפגעות תקיפה מינית ונפגעי עבירה כאשר מגיע שלב הפיצוי? מי ישלם ועל אילו סכומים מדובר?

בשנים האחרונות מתפתחת מגמה חיובית ובתי המשפט פוסקים פיצויים משמעותיים במטרה להעמיד את הקורבן על רגליו, לעזור בתהליך הטיפול והשיקום, ובין היתר לנסות ולגשר על הפער הקיים שבין חומרת המעשים לסכומי הפיצוי.

גם בהליך הפלילי ישנה אפשרות לקבלת פיצוי אלא שהוא מוגבל ל- 258,000 ₪. לעומת זאת, בהליך אזרחי אין מגבלה כזו. לכן, חשוב לדעת שבסופו של ההליך הפלילי, כאשר הנאשם מורשע, לנפגעות ישנה אפשרות להגיש “תביעה נגררת”. למעשה, זוהי תביעה אזרחית לפיצוי כספי של נפגע העבירה. תביעה זו צריכה להיות מוגשת תוך 90 ימים מיום שפסק הדין הפך חלוט (לא ניתן לערעור).

היתרון של תביעה נגררת בולט בכך שהתביעה תידון באותו בית המשפט שדן בהליך הפלילי ומכיר את העובדות. המשמעות הינה, שהאשמה של העבריין כבר נקבעה בהליך הפלילי ולכן, נותר להוכיח רק את הנזק שנגרם ואחריותו של הפוגע לאותו נזק ובהתאם לכך יפסוק בית המשפט את סכום הפיצוי.

זכויות נפגעי עבירה

נפגעי עבירה הינם אלה שסבלו כתוצאה מביצוע עבירה פלילית כנגדם. כל עבירה פלילית הינה גם עוולה נזיקית אזרחית ומזכה בפיצוי כספי, כפוף להוכחת נזק. לנפגעי עבירה ישנן זכויות לפי חוק זכויות נפגעי עבירה, אשר מקים להם ארבע זכויות עיקריות – הגנה, מידע, השפעה על ההליך המשפטי והגשת תצהיר נפגע בשלב הטיעונים לעונש של הפוגע.

כאמור ולאחר ההרשעה קמה לנפגע העבירה עילה אזרחית לתביעה נגררת. נפגעות תקיפה מינית, נפגעות אלימות ונפגעי עבירה, אינם מודעים לזכויותיהם לתבוע, ורק כ-15 אחוז מנפגעי העבירה, במיוחד נפגעות תקיפה מינית, מגישים תביעות אזרחיות. כל התביעות הנזיקיות בהמשך להליך פלילי תתקבלנה. זאת מן הטעם שאין צורך להוכיח את האשם או האחריות אלא רק הנזק, שכן בית המשפט הפלילי כבר עשה את העבודה.

הקושי הנפשי

למרבה הצער, משך הזמן שעובר מאירוע התקיפה ועד סיום ההליך הפלילי, גורם לכך שבדרך כלל, לא ממשיכים לתביעה אזרחית .על פי האגף לסיוע משפטי, מעט מאוד תביעות מוגשות ולכך סיבות שונות: ראשית, ישנה דעה אצל נפגעות תקיפה מינית ונפגעי עבירה, שההליך הינו לא נעים וקשה. שנית, בהרבה מהמקרים מעידים נפגעי עבירה ותקיפה מינית שאינם מוכנים להמשיך בהליכים ורק רוצים “לשכוח מהאירוע”. שלישית, בהליך אזרחי, להבדיל מהליך פלילי, ישנן הוצאות כספיות לא מבוטלות – גם מכשול זה עומד בפני נפגעי העבירה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

כל אלו לא נכונים או ניתנים לפתרון קל

אנו ממליצים לא לוותר על התביעה הנגררת להליך הפלילי. כפי שהובהר, הבסיס הראייתי הקיים בהליך הפלילי וכמובן הפוטנציאל לסכום הפיצוי שניתן לתבוע מהתוקף, סכומים אלה עשויים להגיע למיליוני שקלים. כמו כן – אין צורך להשתתף בהליכים פיזית ולשחזר את האירוע, שכן אין צורך להוכיחו שוב.

כך לדוגמה, בשנת 2012, במקרה של ארז אפרתי, מאבטח הרמטכ”ל לשעבר, אשר הורשע באונס, פסק בית המשפט פיצוי של כ-1.7 מיליון ₪. במקרים אחרים ובמרוצת השנים חלה עלייה בסכום הפיצויים ובשנת 2013 נקבע על סך כ-3 מיליון ₪, בשנת 2017 נפסקו פיצויים של כ-3.7 מיליון ₪.

ככל שמדובר בתוקף או מעוול בעל יכולת, הרי שההליכים מממנים את עצמם.

לוחם הצדק

לתקוף את התוקף ולממן את השיקום

מבחינת נפגעת התקיפה המינית, נפגעת עבירת אלימות או כל נפגע עבירה אחר, אלמנט משמעותי בתביעה האזרחית, הוא שבצורה כזו ניתן לצאת מעמדת הקורבן ולתקוף את התוקף.

נראה כי מערכת המשפט עוברת שינויים ועומדת לצד נפגעי העבירה. ישנה מגמה  לגשת להליך ולתבוע פיצויים. חל שיפור משמעותי בהכרה בנזקים שאינם ממוניים בקרב נפגעי עבירות מין ונפגעות תקיפה מינית ואלימות, ואט אט הופך להיות ברור שבסוף הדרך יהיה פיצוי משמעותי שיאפשר להתחיל תהליך שיקום יסודי.

לאחרונה מסתמנת מגמת עלייה, במקרים בהן קורבנות העבירה מבקשים להגיש תביעה אזרחית ולהצהיר כי, למרות אי הנעימות והמורכבות – רוצים לתקוף חזרה, לא להתבייש ולעמוד על הזכויות וחשוב לזכור – כסף זו לא מילה גסה ועבריין המין או התוקף או מבצע העבירה צריך לשלם על הטיפול הפסיכולוגי, על הליכי השיקום ועל הנזקים.

קישור למאמר המקורי : http://saloona.co.il/blog/compensation_sexual_assault/

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content