לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
עו”ד יעקב שקלאר: זכות השתיקה בחקירה – מדריך

עו”ד יעקב שקלאר: זכות השתיקה בחקירה – מדריך

13 5

האם שתיקה בחקירה תסייע לכם? מתי כדאי להשתמש בזכות זו ומתי רצוי לשתף פעולה עם החוקרים? עו״ד יעקב שקלאר, מומחה למשפט פלילי מסביר

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

עו״ד יעקב שקלאר, מבכירי הסניגורים בישראל, מפרט 10 עובדות חשובות על זכות השתיקה;

  1. זכות השתיקה עומדת לכל אדם בישראל, שלא לענות על שום שאלה של כל אדם, או גוף חקירתי, כשיש בתשובה כדי להפליל אותו.
  2. זכות השתיקה הינה אישית ואין אפשרות להשתמש בה כדי לא להפליל אדם אחר.
  3. לפי החוק, על כל מי שמוסר עדות במשטרה או בפני כל גורם חקירתי, לשתף פעולה עם המשטרה ולמסור עדות אמת.
  4. זכות השתיקה עומדת גם לעד שאינו נחקר תחת אזהרה, ואולם ככל שאין בתשובה כדי להפליל אותו – הוא חייב לענות תשובת אמת ואינו נהנה מזכות השתיקה, וניתן להאשים אותו בשיבוש חקירה.
  5. אם העדות הופכת מעדות עד לעדות תחת אזהרה, מאותו רגע זכות השתיקה מתרחבת ומכסה את כל דברי הנחקר. למעשה, מרגע הכרזתו כחשוד, הנחקר רשאי לא להשיב על שום שאלה, גם על שאלות שאין בהן כדי להפלילו.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

זכות השתיקה

  1. הנחקר, המשתמש בזכות השתיקה, צריך להיות מוזהר מראש בדבר זכותו זאת, כשבמקביל לאזהרה המתירה לו שלא להפליל את עצמו, הוא מוזהר גם על כך שהימנעות מלענות על שאלות עלולה להוסיף למשקל הראיות שנגדו ולהוות חיזוק ראייתי.
  2. אי מסירת גירסה בהזדמנות הראשונה, מפחיתה ממשקל הגירסה והופכת אותה לכבושה. משקלה של גירסה כבושה נמוך, אלא אם כן היא עומדת בשני מבחנים: האחד, מדוע נכבשה הגרסה עת רבה. והשני, מדוע נפרץ סגור ליבו של מוסר הגרסה. אם בית המשפט מקבל את שני ההסברים כראויים, משקל הגרסה חוזר להיות מלא.
  3. מקור זכות השתיקה הוא מן המשפט המקובל, אלא שגם הדין העברי מקים זכות לאי הפללה עצמית וקובע כי “אין אדם משים את עצמו רשע”. זכות השתיקה במשפט העברי רחבה יותר, ולמעשה פוסלת כל הודאה באשמה.
  4. פסלות יחסית של הודאה; הודאה שניגבתה תוך הפרת זכות השתיקה, למשל תוך מניעת זכות היוועצות עם סניגור, או ללא אזהרה של החשוד בדבר זכותו לחסיון מפני הפללה עצמית, הינה פסולה בהתאמה לחומרת העבירה. ככל שהעבירה חמורה יותר – הנטייה לפסול את ההודאה נמוכה יותר, ולהפך.
  5. הכדאיות שבשמירה על זכות השתיקה משתנה מתיק לתיק, ויש לשקול אותה בהתאם לטיב החשד, עוצמת הראיות, וטענות ההגנה של החשוד.

לכן, לפני כל מסירת עדות במשטרה, יש להיוועץ בסניגור פלילי מנוסה, לאחר בירור טיב החשד באופן מפורט ויסודי. עד להיוועצות עם הסניגור, אין למסור כל תשובה לאף שאלה.

לקריאת הכתבה באתר מעריב לחצו כאן >>

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content