לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
מה קורה לאחר הגשת כתב אישום

מה קורה לאחר הגשת כתב אישום

תמונה של מה קורה לאחר הגשת כתב אישום

ההחלטה על הגשת כתב אישום מתקבלת על ידי הפרקליטות, ובהמשך להמלצות המשטרה, בהתבסס על חומרי החקירה. הגשת כתב אישום אינו פוגעת בחזקת החפות העומדת לזכותו של כל אדם, אולם מצביעה על קיום ראיות ונסיבות מספקות, לצורך קיום הליך משפטי.

אדם המצוי בחזקת נחקר/חשוד, יבקש להוכיח את חפותו או לכל הפחות אי קיום ראיות המצביעות על ביצוע עבירה פלילית על ידו, כבר במעמד החקירה הפלילית, ובמידה וזו הבשילה לכדי שימוע, במעמד השימוע עצמו. כבר בשלב זה מומלץ ונכון להתלוות בגורם משפטי מוסמך ומנוסה, לצמצום ממדי האירוע ולהימנעות מן ההחלטה על הגשת כתב אישום. ככל שמטרה זו לא צלחה, ועבודת המשטרה והפרקליטות הביאו לכדי הגשת כתב אישום, על הנאשם להיערך לתהליך הצפוי לבוא, לדעת מה קורה לאחר הגשת כתב אישום, ומה צפוי לו.

מה קורה לאחר הגשת כתב אישום

נאשם המצוי במעצר יוכל לבקש את שחרורו עד להכרעה משפטית, כאשר לרשות הפרקליטות עומדת הזכות להתנגד לשחרור. קבלת צו מעצר עד תום ההליכים אינו שכיח ונוגע בעיקר לעבירות אלימות ועבירות מין, סיכון לבריחה של הנאשם, סיכון לשיבוש הליכי משפט והשפעה על עדים.

נאשם משוחרר יוכל להמשיך באורח חייו בהתאם למגבלות שיטיל עליו בית המשפט, דוגמת: איסור יציאה מן הארץ, איסור עיסוק בתחום מסוים, צו הרחקה מקורבן עבירה/עדים ועד מעצר בית.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

ההליכים

הליכים ודרכי פעולה- מה קורה לאחר הגשת כתב אישום

ההחלטה על הגשת כתב אישום, תכלול גם קביעה של סעיפי האישום, המהווים את בסיס כתב האישום.

עם קבלת כתב האישום, ובטרם תחילת ההליך המשפטי, עומדות לרשות הנאשם מספר אפשרויות:

  1. הגשת בקשה לביטול כתב האישום– ההחלטה על הגשת כתב אישום אינה חקוקה בסלע, וגם בשלב זה, ובסיוע עורך דין מומחה, ניתן לחתור לביטול כתב האישום באמצעות מספר טענות מקדמיות בניהן: הטלת ספק ביכולתה של התביעה להשיג הרשעה בדין זה, הצבעה על נקודות תורפה בתשתית הראייתית ו/או בדרך בה הושגו הראיות, השגה על סעיפי האישום, הצבעה על אכיפה בררנית ועוד.
  2. תיקון כתב האישום- אפשרות נוספת העומדת לרשות הנאשם היא הגשת בקשה לשינוי בסעיפי האישום, במטרה להביא לכתב אישום הכולל אישומים מופחתים, הן לצורך ניהול ההליך המשפטי, והן לצורך ניהול משא ומתן לעסקת טיעון מעמדה טובה יותר.
  3. עסקת טיעון- בעוד שבקשת ביטול או שינוי כתב אישום תוגש בפני סמכות שיפוטית בתיק, התדיינות הנוגעת לעסקת טיעון היא התנהלות בים התובע לנאשם- לרוב באמצעות עורך דין בא כוח מטעמו. עסקת הטיעון עוסקת במגבלות וקשיי ההוכחה של התביעה אל מול הסיכון שנוטל הנאשם בעמידה למשפט, במטרה למצוא את שביל הביניים שיכלול הודאה באחד או יותר מסעיפי האישום או סעיפי אישום מתוקנים ומקלים, נטילת אחריות וקבלת ענישה מקלה. עסקת הטיעון במידה ותבשיל, תזדקק לאישורו של בית המשפט.

מה קורה לאחר הגשת כתב אישום- ההליך המשפטי

ככל ונדרש ניהול של הליך משפטי, בסעיפי האישום המקוריים או סעיפי אישום מקלים, יעמוד הנאשם למשפט מול הערכאה השיפוטית הרלוונטית, בהליך שיכלול:

מעמד הקראה- הקראת כתב האישום ותשובת הנאשם להאשמות התלויות כנגדו: אשם או לא אשם.

מעמד ההוכחות- דיוני הוכחות בהן התביעה תציג את ראיותיה וטיעוניה.

שלב ההגנה- ההגנה תציג את טיעוניה וממצאיה ביחס לטענות התביעה, תעמיד ראיות מטעמה שייעודן הוא ערעור וסתירת עמדת התביעה והטלת ספק בממצאיה.

סיכומים- שני הצדדים יסכמו את טיעוניהם בהתבסס על הראיות שהוצגו לאורך ההליך.

הכרעה שיפוטית- מעמד הכרעת הדין וקביעת בית המשפט. להתייעצות עם עורך דין פלילי יעקב שקלאר לחצו כאן>> “המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי והאמור בו נועד לשמש כמידע ושירות לציבור”…

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content