הכתבה נכתבה בשיתוף עו”ד יעקב שקלאר

 

מזה חודשים ושבועות רבים שמפגינים נגד ההפיכה המשפטית גודשים את הצמתים בהמוניהם. עד לאחרונה הסתיימו מרבית ההפגנות בשקט יחסי אולם בשבועות האחרונות עלו מספר הדיווחים על מפרי סדר לצד אלימות משטרתית. מה יוליד יום בכל הנוגע למחאה הגדולה הזו אין לדעת, אולם כבר עתה חשוב שכל מי שמוצאים עצמם נחקרים או נעצרים בשל השתתפות בהפגנה כזו או אחרת, שידעו את זכויותיהם ויעמדו עליהן.

זכות ההפגנה היא זכות בסיסית במדינה הדמוקרטית, ועלינו להגן עליה. עימותים בין שוטרים לבין מפגינים, כפי שכבר ראינו, הולכים ומתרבים, במקביל אליהם עולה החשש למעצר שאינו חוקי או לשימוש בכוח שאינו סביר מצד גורמי האכיפה.

 

מה קורה אם השתתפתם בהפגנה ונעצרתם בחשד להפרת הסדר הציבורי? כיצד עליכם לנהוג?


אישום על הפרת סדר ציבורי ואו בגין תקיפת שוטר – עלולים לגרור אחריהם הרשעה בפלילים כשהעונש על עבירות אלו ינוע בין מאסר של חודש ועד ל-3 שנות מאסר.

על כן, כל מי שנחשד ונעצר במהלך הפגנה ועוכב בתחנת המשטרה בשל חשד זה או אחר, חשוב שיפעל בצורה נבונה על מנת למנוע מצב של העמדה לדין ולצמצם עד כמה שניתן את הנזק שייגרם לו.

 

בשלבים אלו חשוב לדעת את ההוראות המדויקות של החוק ולהפעיל את הזכויות הנדרשות על מנת לשמור על הזכויות:

 

  • זכרו, כי שוטר אשר מבצע את המעצר חייב לזהות את עצמו ולהודיע לכם את סיבת המעצר.
  • זכרו כי מרגע זה אתם נחשבים לנחקרים ועל כן כל מה שתאמרו יכול לשמש כראיה נגדכם.
  • זכותכם לשאול את השוטר “למה אתה עוצר אותי?” וזכותכם לדעת את הסיבה לכך.
  • בררו את פרטי החשד ואת הראיות שיש כנגדכם.
  • יש הבדל בין טענות שוטרים לסרטון בו רואים מה קרה.
  • משך העיכוב המרבי הוא 3 שעות, אך קצין משטרה יכול להאריך את העיכוב בעוד 3 שעות, ועליו לנמק את החלטתו.
  • ברגע שהוחלט על מעצרכם, יש להביא אתכם באופן מיידי לתחנת המשטרה.
  • עם הגעתכם על השוטר הממונה ליידע אתכם על הזכות העומדת לכם למסור הודעה לאדם קרוב ולעורך דין. וזה השלב לשוב ולהדגיש: אל תוותרו על הזכות להיוועץ עם עורך דין.
  • כל מה שתאמרו בחקירה עשוי לשמש כראיה נגדכם, לכן חשוב להשתמש בהזדמנות להתייעץ עם עורך דין מיומן, מי שבקיא בחוק ובהליכי המעצר.
  • ברגע שתיידעו את השוטר שברצונכם להיוועץ עם עורך דין, מחובתו להפסיק את החקירה ולהמתין להגעת עורך הדין.

תנאי מעצר

מי שאינו מכיר את תאי בית המעצר ואינו פוקד באופן תדיר את חדרי החקירות, גם לא יודע שלמשטרה אין סמכות להאריך את המעצר שלכם מעל 24 שעות על דעת עצמה.

על מנת להאריך את המעצר, על השוטרים להביא את העצור לשופט בתוך יממה, תוך הגשת בקשת מעצר לצורך חקירה. המשטרה רשאית לבקש הארכת מעצר עד 15 ימים נוספים ועד 30 ימים סה”כ, עד להגשת כתב אישום. התהליך הזה נקרא “מעצר ימים”.

בשלב זה, עורך דין מיומן יכול לנסח “לפשט” את התיק, למרות שרוב הראיות מוסתרות מהנחקר, ולנסות לשחרר את העצור ממעצר. כמו-כן ייתן ייעוץ שוטף לנחקר איך לענות באופן שלא יפלילו.

גם אם שוחררתם ממעצר, אין הדבר אומר שההליך הפלילי בעניינכם הסתיים.  להפך, לעיתים מדובר רק בתחילת הדרך. גורמי המשטרה ממשיכים לנהל את החקירה בעת שאתם משוחררים. גם בשלב זה ייצוג משפטי על ידי עורך דין מיומן בדין הפלילי הוא קריטי.

סנגור טוב יבצע פעולות משפטיות מול גורמי החקירה ויפעל לסגור את התיק. בין היתר ניתן להתלונן למח”ש בגין אלימות משטרתית ולנציב תלונות הציבור על השוטרים, בגין עבירות המשמעת והפרות החוק על ידי המשטרה.

עם תום ביצוע פעולות החקירה, קצין בדרגת רפ”ק ומעלה מוסמך לסגור את התיק בהיעדר עניין לציבור. אם לא עשה כן – התיק יועבר לתובע או פרקליט.

בשלב זה קמה לך הזכות לשימוע בעבירת פשע לפי סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי, ובמהלכו עורך הדין יקבל לידיו את חומר החקירה. עו”ד יעקב שקלאר הוא מרצה למשפט פלילי בבתי הספר למשפטים ובהשתלמויות לשכת עורכי הדין, ומייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה.

הכתבה נכתבה בשיתוף עו”ד יעקב שקלאר לקריאת הכתבה באתר מעריב לחצו >>