לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
מעשה מגונה
תמונה של מעשה מגונה

מעשה מגונה הוא מעשה המוגדר בחוק כעבירת מין, גם כאשר לא מתקיימת חדירה פולשנית לאיברי המין של קורבן העבירה, ומבוסס על שני תבחינים עיקריים:

  1. מעשה שנעשה כנגד אדם אחר, ומוך מטרה להגיע לכדי גירוי, סיפוק מיני או לביזוי מיני של קורבן העבירה.
  2. מעשה אשר מתבצע כלפי אדם, ללא הסכמה שלו.

מעשה מגונה עשוי להיות נגיעה באזורים שונים בגוף, נשיקה או מעשה בעל אלמנט פיזי אחר, אשר מתבצע על ידי צד אחד וללא הסכמת הצד השני.

למרות כוונת המחוקק להגן על הציבור באמצעות קביעת מעשה מגונה והגדרתו כעבירה בספר החוקים (חוק העונשין סעיף 348-1977), מדובר בסוג עבירה שקשה במיוחד להוכיח ולהגיע להרשעה, בשל מספר סיבות ומאפיינים.

קשיי ההוכחה- מעשה מגונה

הניסיון להצביע ולהוכיח ביצוע של מעשה מגונה, אינו נשען על חוסר החוקיות שבמעשה עצמו, שכן מעשים דוגמת נשיקה או מגע לכשעצמם הם לגיטימיים, ובסיטואציות מסוימות אף ניתנות לפרשנות.

לצורך הדוגמא, לא אחת נדרש בית המשפט לקבוע האם גבר שרכן לנשק אישה, כאשר קיימת היכרות בין השניים, כיוון את מעשיו לביצוע תקיפה ומעשה מגונה, או פעל על פי הבנתו את הסיטואציה, כחלק ממשחק של חיזור? במקרה כזה יבחן בית המשפט את הסיטואציה הרחבה יותר, מערכת היחסים בין השניים וסוג ההיכרות, ההתקשרות שקדמה לנשיקה, וכן תגובת האישה למעשה, כמו גם תגובת הגבר להבעת סירוב.

מאפיינים דוגמת היכרות שטחית בלבד (דוגמת איש מקצוע המוזמן לצורך מתן שירות בבית המתלוננת), או יחסי מרות בין הצדדים, עשויים לבסס את הטענה לביצוע מעשה מגונה, אולם עדיין נדרשים לעמוד בתבחינים האמורים: מטרת הפעולה הייתה לצרכי גירוי מיני, סיפוק מיני או ביזוי מיני, ותחת חוסר הסכמה.

האשמה בביצוע

כאשר אדם נדרש לחקירה בשל האשמה בביצוע של מעשה מגונה- עליו לזכור כי חובת הוכחת האירוע חלה על המשטרה/התביעה, ואינה יכולה להתבסס על תלונה וטענה של קורבן עבירה כביכול, לבדה.

למעשה, חקירת אירוע מסוג מעשה מגונה, נדרשת לחשיפת האמת, הן בנוגע לקיומו של אירוע בין שני הצדדים (המתלונן/ת והנאשם/ת), ורק עם ההסכמה או ההוכחה על קיומו של אירוע כזה, להצבעה ולהוכחה על ביצוע של מעשה מגונה, תחת התבחינים האמורים.

בעת התמודדות עם האשמה של אדם אחר בביצוע מעשה מגונה, חשוב במיוחד לפנות לעורך דין פלילי בעל ניסיון בטיפול בעבירות מין ולהיוועץ בו, עוד בטרם העמידה בפני חקירה. במידה וחקירה כזאת הגיעה בהפתעה וללא הכנה מוקדמת, באמצעות מעצר או זימון לחקירה, עומדת לזכותו האפשרות שלא להתחיל בחקירה ולא לומר דבר, בטרם הגעת עורך דין לתחנת המשטרה בה הוא מצוי, ולהתייעצות מוקדמת עמו.

עוד שירותים שאנו מספקים

ייצוג עבירות צווארון לבן כל במידע >> | עורך דין צווארון לבן >>

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

קווי הגנה

קווי ההגנה האופייניים בעבירות מסוג זה, נוגעים לחובת ההוכחה החלה על המשטרה לפני הכל:

האם המואשם מכחיש את קיום המפגש, המעשה או האירוע, או מודה בקיומו של מפגש ואף מעשה דוגמת מגע או נשיקה, אולם לא בעבירת מעשה מגונה?

האם במידה וקיימת הסכמה/הודאה על קיום מפגש כזה, האם ניתן להוכיח את ביצוע המעשה?

במידה וישנה גם הסכמה הודאה בנוגע לביצוע המעשה הנטען,

האם ישנה הוכחה לסיבה לשמה בוצע המעשה, כאמור: גירוי, סיפוק או ביזוי מיני?

לסיכום:

ולסיום, בהנחה והאירוע התרחש בנוכחות שני המעורבים בלבד ובפרטיות, האם ניתן להוכיח הסכמה או אי הסכמה לעניין זה?

תבחינים אלו וקו הגנה זה, אינם באים להגן בכל מחיר על נחקרים ונאשמים, ובוודאי שלא להעניק כל לגיטימציה לפגיעה מינית מכל סוג וכלפי כל גורם, ויחד עם זאת נועדו לסייע בניווט שבין התקשרות לגיטימית, חיזור להטרדה, תקיפה ופגיעה באדם אחר על בסיס מיני, ולהגן על כל אזרח מפני האשמות שווא בנקל.

עורך הדין יעקב שקאלר, מתמחה בטיפול בעבירות פליליות ועבירות מין, ייצוג נאשמים וייצוג נפגעי עבירה, ברגישות ובמקצועיות, לשמירה על זכויות היסוד העומדות לזכות כל אדם ואזרח.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content