לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
עבירת שוחד

עבירת שוחד

תמונה של עבירת שוחד

עבירת שוחד היא עבירה פלילית מסוג שחיתות, הקבועה בסעיף 290 לחוק העונשין במדינת ישראל, ועוסקת במתן טובות הנאה לבעלי תפקידים במגזר הציבורי, במטרה להשפיע על פעילות והחלטות עליהן הם אחראים במסגרת תפקידם. החוק מרחיב ומגדיר את טובות ההנאה שעשויות להינתן לעובד הציבור במסגרת עבירת שוחד, מכסף, שווה כסף, שירותי מין/טובות הנאה מיניות, ביצוע פעולה המשרתת את טובת נוטל השוחד או הימנעות מפעולה באופן המשרת את האינטרסים שלו.

עבירות שוחד מוכרות לציבור הישראלי בעיקרן מן הזירה הפוליטית, שהולידה חשדות, כתבי אישום ואף הרשעות של אישים בכירים במערכת, בגין ניצול מעמדם וסמכויותיהם, לצורך קבלת טובות הנאה מפליגות מבעלי עניין, בתמורה להשפעתם ולכוחם על מוסדות המדינה, במסגרת תפקידם.

יחד עם זאת, עבירת שוחד עשויה להתקיים גם במשרדי הפקידים ונושאי המשרה הציבורית שאינם חלק מן המערכת הפוליטית. חשדות לעבירות מסוג זה נבחנות ונחקרות בתדירות גבוהה, במטרה להבטיח ניקיון כפיים וקבלת החלטות ועשייה באופן ענייני שאינו מוטה על ידי כלל נושאי המשרות בשירות הציבורי ובתאגידים הפועלים מטעמו.

מה הענישה הצפויה בגין עבירת שוחד בישראל?

המחוקק בישראל מחמיר עם המורשעים בעבירות שוחד, וקובע עונשי מאסר מחמירים וקנסות בהיקף גבוה שנועדו להרתיע מביצוע העבירה:

נטילת שוחד: 10 שנות מאסר

מתן שוחד: 7 שנות מאסר

לצד עונש המאסר רשעה בעבירת שוחד מאפשרת לבית המשפט להטיל על המורשע קנס כספי בהיקף בן מאות אלפי שקלים, בהתאם למעמד המורשע, לאופי העבירה ומאפייניה ולתועלת הכלכלית שהתקבלה או צפויה הייתה להתקבל בגינה.

כפי שניתן לראות, עבירת השוחד היא עבירה המתקיימת בין שני גורמים: נותן השוחד ומקבל השוחד. הענישה האמורה משקפת את ההחמרה בה נוהג המחוקק במקבל השוחד, העולה על זו הנהוגה כלפי נותן השוחד, וזאת בשל האחריות הציבורית החלה עליו ותפיסת עבירת השוחד כמעילה באמון הציבור.

עוד שירותים שאנו מספקים

עורך דין הטרדה מינית כל המידע >>  | תלונת שווא כל המידע >> 

מי עשוי להיות מעורב בעבירה?

עבירת שוחד מתייחסת בעיקרה לנושא משרה ציבורית אשר מקבל שוחד, אל מול בעל עניין ואינטרס המעניק את השוחד לכאורה.

מלבד הללו, אישום בשוחד עשוי לכלול גם צדדים מעורבים נוספים דוגמת: מתווך בעסקת שוחד, יועץ/אסטרטג המתכנן עסקת שוחד עבור אחר, מקורב למי מן הצדדים הנהנה באופן ישיר או בעקיפין מטובת ההנאה או מן התמורה שניתנה בגינה.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

הנחקר/חשוד בעבירת שוחד, בדומה לכל עבירה פלילית אחרת בישראל, נהנה ממעמד של חף מפשע עד שהוכחה אשמתו, כאשר חובת ההוכחה מוטלת על המדינה, באמצעות מערכי החקירה, הפרקליטות ומערכת המשפט.

על מנת להוכיח את קיומה של עבירת שוחד, על הגורמים הללו להציג הוכחות חותכות למספר גורמים המרכיבים את דבר העבירה והשחיתות שהיא יוצרת:

  • החשוד בקבלת שוחד נושא במשרה ציבורית ובעל סמכות ו/או יכולת השפעה הנוגעת לעניינו של מציע/נותן השוחד, או מי מטעמו.
  • הענקת טובת הנאה לנושא המשרה הציבורית, מנותן השוחד למקבלו, באופן שלא הייתה ניתנת או מועברת בנסיבות אחרות בין השניים (לדוגמא: תמורה מינית ניתנת להפרכה בטענה ליחסים שנוהלו מרצון וללא התניה של קבלת תמורה, כסף שהועבר בתואנה של תרומה, השבת חוב וכדומה).
לסיכום:
  • קבלת תמורה- הוכחת תמורה שהתקבלה או הובטחה לנותן השוחד על ידי בעל משרה ציבורית. על התמורה להיות קשורה בקשר ישיר לסמכויותיו במסגרת המשרה הציבורית.
  • הוכחת קשר- בעל משרה ציבורית עשוי ואמור לפעול לטובת הציבור, ובמקרים רבים יצדיק את מה שנחשד כתמורה לטובת הנאה, לזכות קיימת לשירות, החלטה, היתר או עשייה, שניתנו לאזרח מכורח זכות חוקית, ו/או מכורח חובתו המקצועית של נושא המשרה הציבורית.

עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר הוא עורך דין פלילי בעל ניסיון רב שנים, המלווה חשודים במגוון עבירות, בניהן עבירות שוחד, ומספק ייעוץ ראשוני, ליווי לחדרי החקירות, קביעת אסטרטגיית הגנה וחתירה לביטול חשדות ואישומים, ועד ייצוג מלא ומקצועי בבית המשפט במקרה הצורך.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content