לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
גניבה ממעביד

גניבה ממעביד

תמונה של גניבה ממעביד

עבירת גניבה ממעביד היא עבירה פלילית הקבועה בחוק העונשין, מופרדת מעבירת גניבה מסוגים נוספים, ואף מחמירה עליה. בהחמרה זו מבקש המחוקק להדגיש שעבירת גניבה ממעביד, מלבד גרימת הנזק הרכושי, גם יוצרת פגיעה ביחסי האמון הנדרשים ביחסי העובד והמעביד, ועוסקת בניצול לרעה של מידע, גישה, סמכות או כל יתרון אחר אשר העניק לעובד את הנגישות והאפשרות לביצוע הגניבה.

אישום והרשעה בעבירת גניבה ממעביד טומנת בחובה משמעויות רבות נוספות מלבד תוצאות ההליך הפלילי, ומאפשרת למעביד הניזוק לפטר את העובד ללא חובת תשלום פיצויי פיטורין, ואף להגיש כנגדו תביעת נזיקין בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מאותה גניבה, במסגרת הליך אזרחי.

גניבה ממעביד חוק העונשין- סעיף 391:

“עובד הגונב דבר שהוא נכס מעבידו, או שהגיע לידי העובד בשביל מעבידו, וערכו עולה על אלף שקלים חדשים, דינו – מאסר שבע שנים”.

מהם התבחינים הנדרשים להוכחת עבירת גניבה ממעביד

מערכות יחסים מורכבות בין עובדים למעסיקים, אי הסכמות ואף סכסוכים, עשויים להוליד טענות והאשמות שונות, לרבות טענות העוסקות בשימוש פרטי ברכוש, נטילת דבר ללא היתר ואף גניבה. יחד עם זאת, לא כל עובד אשר נטל לביתו דפי ציור מן המדפסת המשרדית, או החליק לכיסו עט- יעמוד בפני אישום בגין גניבה ממעביד.

בין התבחינים הנדרשים לצורך אישום בעבירת גניבה ממעביד:

  • נטילת חפץ, מוצר, כסף, או בעל ערך אחר המצוי בבעלות המעביד, על ידי העובד.
  • הוצאת הדבר מחזקת המעביד- המעביד לא יוכל לעשות שימוש בדבר לאחר נטילתו.
  • שווי הדבר יעלה על 1,000 ₪, בין אם מדובר באירוע גניבה יחיד או בשווי מצטבר באמצעות מספר אירועי גניבה.
  • אי הסכמה להעברת הדבר לרשות העובד או לשימושו.
  • כוונה של העובד לנטילת הדבר במרמה והכרתו בחוסר הסכמת המעביד- עבירה שאינה ניתנת לטענת תום לב.
  • אחזקה או שימוש של העובד בדבר, או העברתו לאחזקה או שימוש של גורם אחר.
  • מעשה הגניבה בוצע באמצעות מידע, כלים או יכולת שניתנה לעובד מכורח תפקידו ומערכת יחסי עובד-מעביד שאפשרו את נטילת הדבר.

עוד שירותים שאנו מספקים

עבודות שירות כל המידע >>  | עורך דין מעצרים כל המידע >> 

סכסוכי עובד ומעביד 

עובד אשר מצוי בסכסוך אל מול המעביד ומואשם על ידו בעבירת גניבה ממעביד, בין אם בתקופת העסקתו ובין אם אחריה, מצויה לו זכות החפות ככל שלא הוכחה אשמתו. עצם הטענה אינה מאפשרת למעסיק כל פגיעה בזכויות העובד, חובת החזר או ניכוי כלשהו משכרו, ובוודאי שלא פיטורין עם או ללא שלילת פיצויי פיטורין על בסיס זה.

מעביד אשר יבחר לפעול בדרכים אלו בתואנת והאשמת העובד בעבירת גניבה ממעביד- יחשוף את עצמו לתביעות מכורח הגנות הקיימות לעובד בדין הכללי ובדיני עבודה בפרט.

הדרך הנכונה להתמודדות עם האשמה וטענה מסוג זה היא באמצעות ליווי משפטי, והתייעצות עם עורך דין מומחה בדין הפלילי. במסגרת הייעוץ יבחן עורך הדין את פרטי האירוע והסכסוך, ויעריך את עמידת המקרה בתבחיני החוק לצורך הוכחת העבירה הנטענת כנגד העובד.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

לסיכום

בחינת האירוע ושיקוף הנסיבות עשויות לסייע בעצירת כדור השלג, בגישור בין העובד למעביד, בהימנעות מכתב אישום מחמיר והליך משפטי ארוך ויקר, אשר שני הצדדים עשויים לצאת מופסדים ממנו.

במידה ולא ניתן יהיה לסיים את ההליך בשלבים המוקדמים שלו והטענות יבשילו לידי חקירה משטרתית, ילווה עורך הדין את החשוד לחדר החקירות, יטווה עבורו את קו ההגנה הרצוי, ויחתור לסגירת התיק ללא כתב אישום בשל חוסר אשמה או חוסר הוכחות.

השלב האחרון והפחות רצוי הוא התמודדות עם אישום פלילי בעבירת גניבה ממעביד, מה שלרוב קורה כאשר העובד לא קיבל ייעוץ משפטי מצאים בשלבים מוקדמים יותר, אולם גם כאן תעמוד לו זכות החפות והזכות לייצוג- בעוד שחובת ההוכחה חלה על המעביד עצמו.

עורך הדין יעקב שקלאר מתמחה בייצוג וליווי חשודים, עצורים ונאשמים בדין הפלילי, ומביא ניסיון רב שנים, ידע מקצועי רחב ומיומנות בייצוג- תוך שמירה על האינטרסים של לקוחותיו וזכויותיהם, במסגרת תקנות החוק.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content