לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
תקיפת קטין

תקיפת קטין

תמונה של תקיפת קטין

תקיפת קטין היא עבירת אלימות חמורה, אשר מקורה בחוק העונשין, ומתייחסת לפגיעה ולהתעללות בחסרי ישע. תפיסת החומרה שבעבירת תקיפת קטין, ביחס לעבירות אלימות אחרות, נובעת מן הצורך של המחוקק ושל אמות המידה והמוסר, להעניק הגנה מוגברת לחסרי ישע, לילדים רכים בשנים ולאלו אשר אינם יכולים להגן על עצמם.

החיבור בין קטין- מונח המבוסס על תבחין גיל, לחסר ישע- הגדרה המבוססת על תבחיני יכולת קוגניטיביות ופיזיולוגיות, מתבצע על ידי המחוקק בהתייחסותו הזהה הן בחומרת העבירה והן בענישה הצפויה בגין עבירת תקיפת קטין.

עבירות תקיפת קטין- דבר המחוקק

סעיף 368ב’ (א’) לחוק העונשין קובע כי תקיפת קטין או חסר ישע וגרימת חבלה של ממש, דינה מאסר לתקופה בת 5 שנים.

תקיפת קטין או חסר ישע תוך גרימת חבלה של ממש המתבצעת על ידי האחראי על הקטין ו/או חסר הישע, דינה מאסר לתקופה בת 7 שנים. החמרה זו בענישה מתבצעת כנגד מי שבנוסף לעבירת התקיפה והחבלה גם מפר את האמון הניתן בו על ידי הקטין, או על ידי אחר.

עוד שירותים שאנו מספקים

עורך דין עבירות מין >> 

הגשת תלונה במשטרה על איומים >> 

מורכבויות בבחינת עבירות

על פי חוק האפוטרופסות במדינת ישראל ממנו נגזרת הגדרתו של קטין, קטין הוא מי שטרם מלאו לו 18 שנים.

הגדרתו של חסר ישע מצויה בחוק העונשין, וקובעת כי אדם שמחמת גילו, מחלתו או מוגבלותו הגופנית או הנפשית, ליקויו השכלי או מכל סיבה אחרת אינו יכול לדאוג לבריאותו או לשלומו. יוגדר כחסר ישע.

אירועי אלימות כנגד תינוקות במעונות יום שאינם בעלי היכולת לשתף את הוריהם בפגיעה אותה הם חווים, או בקשישים עריריים על ידי מטפלים, מכווצת את הבטן ומעוררת תקווה למערכת משפט יעילה ונוקשה, לענישת הפוגעים ולצרכי הרתעה.

יחד עם זאת, האם ענישה כנגד מתעלל בקשישים ובתינוקות  נכון שתהיה זהה לענישה כנגד צעיר בן 17 שהתקוטט עם חבר המצוי באותה שכבת גיל?

האם תקיפה מתמשכת של חוסה במוסד זהה לדחיפה אגרסיבית שדחף אח בוגר את אחיו הצעיר?

ומהי אותה חבלה של ממש הנדרשת לצורך הגדרת האירוע כעבירת תקיפת קטין? שריטה או חבלה הניכרת לעין? צורך בטיפול רפואי? פגיעה אשר הותירה תסמינים לימים ספורים או יותר?

מן השאלות והסוגיות הרבות, אנו למדים כי מטרת המחוקק החשובה מאין כמותה להגנה על קטינים וחסרי ישע, מותירה מקום רב לפרשנות ולהתייחסות, ועצם קיומו של מקרה בו מעורב קטין ו/או חסר ישע, אינה בהכרח מקיימת את חובת ההוכחה הנדרשת.

יתרה מזאת, טווח הגילים והמוגבלויות וקשת ההגדרות הרפואיות האפשריות, מותירות בידי מערכת אכיפת החוק והמשפט מקום רב לשיקול דעת, להחמרה ולהקלה כאחד.

הגנה משפטית כנגד חשד בעבירת תקיפת קטין

מלבד הענישה המחמירה הכרוכה בהרשעה בעבירת תקיפת קטין, גם הכתם המתלווה לעבירה כזאת עשוי להוות פגיעה של ממש בתדמיתו של החשוד/נאשם, וככל שהסיטואציה מאפשרת, מומלץ לבחון את התאמת הנסיבות ללשון החוק ולהסיט את החשדות מעבירה זו.

החשד בתקיפת קטין מחייב התייעצות משפטית כבר משלב התהוותו, ובמקרה של מעצר או זימון לחקירה יש להתלוות בעורך דין מייצג, בעל ניסיון ורקע במשפט הפלילי ובעבירות תקיפה ואלימות ותקיפת קטין בפרט.

ככל וקיים ספק בנוגע למעורבות החשוד בעבירה יחתור עורך הדין לסיום החקירה וסגירתה בלא כלום, ובהתייחס לנסיבות ככל שהתקיים אירוע כזה או אחר, יבחן את האפשרות להמרה של העבירה בעבירה קלה יותר, באמצעות הסדר טיעון מקל.

עורך הדין יעקב שקלאר, עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בייצוג משפטי, מייעץ, מלווה ומייצג ועומד לרשות לקוחותיו במסירות ובמקצועיות, להתמודדות עם חשדות פליליים בכל שלבי ההליך.  

 

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content