לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה

תמונה של שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה חשד בגין ביצוע עבירה פלילית עשוי להוות כתם וגורם מגביל ומפריע עבור החשוד, גם במקרה של חשדות שלא נמצא בהם ממש, למשך שנים ארוכות לאחר סגירת התיק.

משטרת ישראל רשאית ואף מחויבת מכורח תפקידה, לחקור כל אירוע וסיטואציה אשר מקיימים חשד לעבירה על החוק, כאשר עם סיום החקירה תעביר המשטרה את המלצותיה לפרקליטות המדינה, להחלטה על המשך הטיפול: סגירת התיק, או הגשת כתב אישום.

שינוי עילת סגירה הופך חשוב לנאשם

שינוי עילת סגירה מה זה אומר? בעוד שכתב אישום הופך את החשוד לנאשם, ומעביר את ההתמודדות על חפותו אל מול בית המשפט, סגירת התיק היא הפעולה הרצויה לחשוד, ולמעשה משחררת אותו מכל חבות בגין האירוע האמור.

אלא שבמבחן המציאות, סגירת התיק לבדה אינה מספקת, וקיימת חשיבות לעילת הסגירה כפי שנקבעה על ידי רשויות החוק, כאשר קיימות מספר עילות לסגירת תיק פלילי ללא הגשת כתב אישום.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

עילות לסגירת התיק והסיבה

  1. סגירת תיק מחוסר עניין לציבור- השם השגור בפי הציבור בגין סגירת תיק בשל חוסר נסיבות אשר אינן מתאימות להמשך קיום הליכים.
  2. סגירת תיק מסיבת העדר מספיק ראיות- סגירת התיק למרות קיום חשד סביר לביצוע דבר עבירה, בשל מחסור בראיות ואי קיום חובת הוכחה מספקת.
  3. סגירת תיק מחוסר אשמה.

(קיימות סיבות נפוצות וייחודיות למקרה לסגירת תיק, בניהן הסדר מותנה, קטין, מות נאשם- שאינן נוגעות לנושא שינוי עילת סגירה).

בקשת שינוי עילת סגירה תהה תמיד לשינוי מסיבת חוסר עניין לציבור או העדר מספיק ראיות- לסגירה בשל חוסר אשמה, וזאת בשל משמעות הרישום והשפעתו בנסיבות שונות.

השפעת רישום תיק פלילי במשטרה

סגירת התיק משחררת את החשוד מחובת ההתייצבות לחקירה באזהרה, לעתים גם ממעצר בפועל וממגבלות אחרות, ועל פניו מאפשרת לו להמשיך בחייו. אלא שבמבחן המציאות, ישנן לא מעט סיטואציות בהן עצם קיומו של תיק כזה, גם כאשר לא הבשיל לכדי כתב אישום, עשוי להוות מגבלה וכתם על אזרח.

ההבדל בין עילת סגירת תיק בשל חוסר אשמה לעילות האחרות, הוא התיעוד והרישום, כאשר סגירת התיק בגין חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור- יותירו רישום פלילי לתקופה בת שבע שנים כנגד אותו אדם, בעוד שסגירה בגין חוסר אשמה תביא למחיקת הרישום לחלוטין.

רישום כזה יהווה מגבלה במספר סיטואציות ונסיבות:
  • צורך בהנפקת תעודת יושר- לצרכי הקמת עסק עצמאי בתחומים הדורשים זאת, או לצרכי הגשת מועמדות למגוון תפקידים ומשרות.
  • חסם כניסה למשרות ציבוריות ומשרות ברשויות הביטחון של מדינת ישראל.
  • חסם בפני עמידה למכרזים ציבוריים בעבור עוסק עצמאי.
  • פגיעה במוניטין אישי.

לסיכום

קביעת עילת הסגירה לתיק פלילי מתבצעת תחת מערכת החלטות גמישה ונוחה לפרשנות, ובמקרים רבים ניתן להוכיח כי היעדר ראיות או עניין כזה או אחר, למעשה מצביעים על חוסר אשמה, ולדרוש שינוי עילת סגירה לצורך מחיקת הרישום וניקוי שמו הטוב של מי שנוקה מחשדות.

עורך הדין פלילי יעקב שקלאר מטפל במקצועיות ותוך היכרות עם מוסדות החוק ופעולתן, ומתמחה בהליך שינוי עילת סגירה, ביעילות ובמהירות לטובת לקוחותיו הרבים. “המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי והאמור בו נועד לשמש כמידע ושירות לציבור”…

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content